قاراقان ارتقای فرهنگ اصیل قاراقان ارائه آثار فاخر موسیقی قاراقان بررسی تاریخ و پیشینه‌ی کهن قاراقان معرفی دیدنیهای طبیعت بکر قاراقان اخبار قاراقان tag:http://gharaghan.mihanblog.com 2019-12-13T09:46:08+01:00 mihanblog.com چت روم 2019-11-20T09:24:00+01:00 2019-11-20T09:24:00+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/48 admin blog چت روم فارسی چت روم چت روم فارسی جدید چت روم اورداپ چت چتروم چت کن و دوستان جدیدی پیدا کن آدرس چت روم جدید www.ordup.com چت روم فارسی

چت روم

چت روم فارسی جدید

چت روم اورداپ

چت

چتروم

چت کن و دوستان جدیدی پیدا کن

آدرس چت روم جدید

www.ordup.com

]]>
بازار لوله ایران 2019-11-20T09:11:00+01:00 2019-11-20T09:11:00+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/47 admin blog بازار لوله و اتصالات ایران بازار لوله ایران لوله پلی اتیلن لوله فاضلابی لوله پلیکا لوله گالوانیزه سایت بازار لوله ایران www.plicae.ir بازار لوله و اتصالات ایران

بازار لوله ایران

لوله پلی اتیلن

لوله فاضلابی

لوله پلیکا

لوله گالوانیزه

سایت بازار لوله ایران

www.plicae.ir

]]>
معنی کلمه قاراقان 2019-11-13T18:21:00+01:00 2019-11-13T18:21:00+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/46 admin blog معنی کلمه قاراقان قاراقان یعنی چه ؟ قارا یا قره در تورکی،بمعنای بزرگ،والامقام و ارزشمند نیز معنی میدهد،و معنی کلمه قاراقان بدین صورت است:{قارا=بزرگ و ارزشمند/قان نیز در ترکی پسوند اشاره به مکان است}قاراقان=یعنی سرزمین ارزشمند و بزرگ مثالهای مشابه: قاراچای=رودخانه بزرگ ؛اینجی قارا=مروارید ارزشمند ؛قره آغاج=درخت بزرگ ؛قره بیگ=خان بزرگ؛قره باغ=باغ بزرگ و... و همچنین در زبان ترکی به انسانی که سن و سالی از او گذشته «قَری»میگویند که از همان قره ترکی منشعب شده است، کلمه «قاره» نیز ترکی است و هم معنی کلمه قاراقان

قاراقان یعنی چه ؟


قارا یا قره در تورکی،بمعنای بزرگ،والامقام و ارزشمند نیز معنی میدهد،و معنی کلمه قاراقان بدین صورت است:{قارا=بزرگ و ارزشمند/قان نیز در ترکی پسوند اشاره به مکان است}قاراقان=یعنی سرزمین ارزشمند و بزرگ مثالهای مشابه:

قاراچای=رودخانه بزرگ ؛اینجی قارا=مروارید ارزشمند ؛قره آغاج=درخت بزرگ ؛قره بیگ=خان بزرگ؛قره باغ=باغ بزرگ و...

و همچنین در زبان ترکی به انسانی که سن و سالی از او گذشته «قَری»میگویند که از همان قره ترکی منشعب شده است، کلمه «قاره» نیز ترکی است و هم خانواده قره میباشد،به معنای خشکی بسیار بزرگ.

]]>
چوب دستی قاراقان 2019-11-12T05:58:00+01:00 2019-11-12T05:58:00+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/45 admin blog چوب دستی روی اتش طیور در قفس . مال داران وگله داران روستا، زمانی که همراه با گاوها وگوسفندان خود، حرکت می کنند، و به دل کوه ودشت وصحرا می‌زنند. چندین ماه در ییلاق می مانند. چوب دستی محکم وقابل اطمینان، از جمله ابزار و وسایل مهمی است که، همیشه با خود دارند. آقای نوریانی، جوان روستای ملا علی دربخش طارم سفلی شهرستان قزوین، با قرار دادن چوب های مناسب روی آتش، آنها را کاملا خشک می کرد، تا به عنوان یک چوب دستی مقاوم، بتواند در کوه به آن تکیه کند. به گفته او چوب ها بعد ازاینکه ۴۵دقیقه ر چوب دستی

روی اتش

طیور در

قفس

.

مال داران وگله داران روستا، زمانی که همراه با گاوها وگوسفندان خود، حرکت می کنند، و به دل کوه ودشت وصحرا می‌زنند.

چندین ماه در ییلاق می مانند.

چوب دستی محکم وقابل اطمینان، از جمله ابزار و وسایل مهمی است که، همیشه با خود دارند.

آقای نوریانی، جوان روستای ملا علی دربخش طارم سفلی شهرستان قزوین، با قرار دادن چوب های مناسب روی آتش، آنها را کاملا خشک می کرد، تا به عنوان یک چوب دستی مقاوم، بتواند در کوه به آن تکیه کند.

به گفته او چوب ها بعد ازاینکه ۴۵دقیقه روی آتش کاملا سرخ شدند. وقتی آب چوب ها کشیده وخشک

شد ند.

با آره ابتدا وانتهای آنها را قطع می کند، تا چوب دستی محکمی داشته باشد.

ییلاق روستای ملاعلی، گون بان نام دارد، که درفاصله ٧کیلومتری ازروستا واقع شده است.

در نزدیکی محلی که این چوب دستی ها آماده می شد.

سروصدای بوقلمون ها هم بلند بود.

یکی از اهالی روستا، تعداد ٢٠قطعه مرغ و حدود ٧٠قطعه بوقلمون را پرورش

می داد.

وفتی به اتفاق او، وارد قفس طیور شدم. با پاشیدن دانه های گندم روی زمین، اوج جنب وجوش مرغ، خروس، بوقلمون و جوجه ها تماشایی بود.

به روایت محمد مهدی توکل

کانال

بیان ودستان هنر

‍ ‍

ارتباط با ما

مارا در اینستاگرام هم دنبال کنید.

مارا در آپارات هم تماشا کنید

این کانال را به دیگران معرفی کنید

ادامه دارد... منتطر پست های بعدی باشید ...

]]>
جغرافیای قاراقان | پیرالماس 2019-11-09T16:00:29+01:00 2019-11-09T16:00:29+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/44 admin blog جغرافیای قاراقان پیرالماس پیرالماس نامی است که با تاریخ و فرهنگ روستای بی‌آب عجین شده و دفتر خاطرات همه‌ی مردم این روستا ، مملو از خاطرات شیرین و تلخی است که این نام در متن آنها چون ستاره‌ای می‌درخشد.پیرالماس درختی است از تیره‌ی نارونیان و با نام علمی Ulmus Ulmaceae با برگهای متناوب و  لبه‌های مژه‌دار ، همراه با رگبرگ‌های شانه‌ای ، خزان‌پذیر و پوستی شکافدار و ضخیم که در فصل تابستان زیبایی و طراوت خاصی به طبیعت روستا می‌دهد و سایه‌سار آن استراحتگاهی دلپذیر برای مسافران و رهگذران جغرافیای قاراقان
 پیرالماس 

پیرالماس نامی است که با تاریخ و فرهنگ روستای بی‌آب عجین شده و دفتر خاطرات همه‌ی مردم این روستا ، مملو از خاطرات شیرین و تلخی است که این نام در متن آنها چون ستاره‌ای می‌درخشد.

پیرالماس درختی است از تیره‌ی نارونیان و با نام علمی Ulmus Ulmaceae با برگهای متناوب و  لبه‌های مژه‌دار ، همراه با رگبرگ‌های شانه‌ای ، خزان‌پذیر و پوستی شکافدار و ضخیم که در فصل تابستان زیبایی و طراوت خاصی به طبیعت روستا می‌دهد و سایه‌سار آن استراحتگاهی دلپذیر برای مسافران و رهگذران محسوب می‌شود.

 سرگذشت پیرالماس 
آنچه از نقل قول‌های بزرگان و ریش سفیدان روستا استنباط می‌شود حکایت از آن دارد که روستای بی‌آب در سالهای دور و در حدود قرن هشتم هجری خورشیدی (سال ۷۵۰ هجری خورشیدی) ، محل سکونت طایفه‌ی کردهای ایزدی بود و شخصیتی بنام پیرالماس (شیخ الماس) در بین این مردم می‌زیست که رهبر و مرشد آنها بود و از جایگاه و منزلت بالایی در بین آنان برخوردار بود ، بطوریکه پس از درگذشت او ، مقبره‌ی وی را مانند یک زیارتگاه ، مقدس و گرامی داشته و یک بارگاهی کوچک برای ادای احترام به مقام ایشان ، بر سر مزارش می‌سازند.

پس از مدتی و بنا به دلایلی نامعلوم ، کردهای ایزدی ، بی‌آب را ترک کرده و متعاقب آن طوایفی بنام شیخلر و بیگلر که البته تاریخ ورود آنها هم نامعلوم است ، وارد منطقه شده و بی‌آب را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

در اوایل قرن سیزدهم هجری خورشیدی (بین سالهای ۱۲۲۰ تا ۱۲۲۵) شخصی بنام #سلطان_محمد ، نهالی از درخت قارا آغاج* در مقابل زیارتگاه پیرالماس غرس می‌کند و بدلیل علاقه‌ی مردم روستا به پرورش درخت و ارزش و جایگاه مکان مقدسی که آن درخت در آن کاشته شده بود ، این درخت رفته رفته تبدیل به یک نماد ارزشمند برای مردم روستا گردید و آخر هر هفته مردم برای عبادت و زیارت به این مکان مقدس رفته و به اهدای نذورات و قربانی و توزیع آن بین نیازمندان می‌پرداختند.

 زیارتگاه پیرالماس با گذشت زمان و بدلیل عوامل طبیعی و فرسودگی ساختمان ، تخریب و از بین می‌رود ولی درخت قارا آغاج هر سال بزرگتر و تنومندتر شده و هنوز هم پس از چندین قرن در بین مردم ، محترم بوده و از جایگاهی ویژه برخوردار است ، هرچند این روزها درخت پیرالماس ، بدلیل کهنسال بودن و شاید هم بی توجهی ، اوضاع چندان خوبی ندارد و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود باید شاهد خشک شدن و نابودی این یادگار تاریخ بی‌آب باشیم.

پیرالماس تنها نام یک درخت نیست بلکه یک نماد از تاریخ و فرهنگ و آیین مردم خطه‌ی بی‌آب است و بدلیل جایگاه ویژه‌ای که این درخت در فرهنگ و تاریخ سرزمین بی‌آب دارد ، لینک کانال روستا ، به نام این درخت کهنسال ، مزین شده است . piralmas

پاورقی
 ــــــــــــــ
قارا آغاج:
در لغت به معنای درخت سیاه است و یک گونه از درخت نارون که در گویش مردم قاراقان بنام قارا آغاج متداول می‌باشد.

 گردآوری اطلاعات:  داوود میرزایی
 نویسنده‌ی متن: مجید محمدی 
]]>
خرمن‌کوب سنتی در قاراقان جنجل نامیده می‌شود. 2019-11-09T15:58:49+01:00 2019-11-09T15:58:49+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/43 admin blog خرمن‌کوب سنتی در قاراقان جنجل نامیده می‌شود. این ابزار سنتی را بوسیله‌ی یوغ به گاو نر یا الاغ بسته و و آن را بر روی غلات بویژه گندم می‌دواندند تا کاه از گندم جدا گردد.  این سازه‌ی سنتی با دو یا سه استوانه‌ی متحرک به قطر تقریبی 50 سانتیمتر که دارای تیغه‌هایی فلزی و چوبی در اطراف بود به بدنه وصل می‌شد و با نیروی حیوان به حرکت درمی‌آمد.تیغه‌های فلزی ، ساقه‌ی گندم را خرد کرده و تیغه‌های چوبی نیز دانه را از غلاف جدا می‌کرد و معمولاً جهت عملکرد بهتر آن ، یک یا دو نفر روی آن می‌نشستند و خرمن‌کوب سنتی در قاراقان جنجل نامیده می‌شود.

 این ابزار سنتی را بوسیله‌ی یوغ به گاو نر یا الاغ بسته و و آن را بر روی غلات بویژه گندم می‌دواندند تا کاه از گندم جدا گردد. 

 این سازه‌ی سنتی با دو یا سه استوانه‌ی متحرک به قطر تقریبی 50 سانتیمتر که دارای تیغه‌هایی فلزی و چوبی در اطراف بود به بدنه وصل می‌شد و با نیروی حیوان به حرکت درمی‌آمد.

تیغه‌های فلزی ، ساقه‌ی گندم را خرد کرده و تیغه‌های چوبی نیز دانه را از غلاف جدا می‌کرد و معمولاً جهت عملکرد بهتر آن ، یک یا دو نفر روی آن می‌نشستند و با سنگین شدن جنجل ، دانه به آسانی از ساقه و غلاف سنبل جدا می‌شد.
]]>
زوبّان یا در گویش برخی قاراقانیها 2019-11-09T15:57:31+01:00 2019-11-09T15:57:31+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/42 admin blog زوبّان یا در گویش برخی قاراقانیها، زاپان ، ساپان همراه همیشگی و سلاح استراتژیک چوپان‌های قاراقان ، که به اعتقاد مردم این دیار ، وحشتی که گرگ از این سلاح ساده و ابتدایی دارد از سلاح گرم ندارد. زوبّان یا در گویش برخی قاراقانیها، زاپان ، ساپان 
همراه همیشگی و سلاح استراتژیک چوپان‌های قاراقان ، که به اعتقاد مردم این دیار ، وحشتی که گرگ از این سلاح ساده و ابتدایی دارد از سلاح گرم ندارد.
]]>
شیره‌پزان در قاراقان 2019-11-09T15:54:57+01:00 2019-11-09T15:54:57+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/41 admin blog شیره‌پزان در قاراقان مجید_محمدی  زخم تیغه‌ی قیچی بر تن درخت مو ، شاید اندکی دردناک باشد ولی همانند تیغ جراحی ، دردهای پنهان باغ را مداوا می‌کند و موجب شادابی و طراوت باغ شده و گویی جان دوباره بر شاخه‌های افسرده‌ی تاک می‌بخشد.باغبان چند روزی پس از باران ، خاک نرم باغ را با بیل زیر و رو کرد تا ریشه‌های پوسیده و مرده‌ی تاک ، جای خود را به ریشه‌های تازه و جوان دهند تا ریشه نیز چون ساقه ، شاداب شود. روزهای بارانی بهار یکی پس از دیگری سپری شد و روزهای گرم تیرماه از راه رسید و باغبا شیره‌پزان در قاراقان 
مجید_محمدی 


 زخم تیغه‌ی قیچی بر تن درخت مو ، شاید اندکی دردناک باشد ولی همانند تیغ جراحی ، دردهای پنهان باغ را مداوا می‌کند و موجب شادابی و طراوت باغ شده و گویی جان دوباره بر شاخه‌های افسرده‌ی تاک می‌بخشد.

باغبان چند روزی پس از باران ، خاک نرم باغ را با بیل زیر و رو کرد تا ریشه‌های پوسیده و مرده‌ی تاک ، جای خود را به ریشه‌های تازه و جوان دهند تا ریشه نیز چون ساقه ، شاداب شود.

 روزهای بارانی بهار یکی پس از دیگری سپری شد و روزهای گرم تیرماه از راه رسید و باغبان با دیدن خوشه‌های سبز و ترش انگور ، آب را روانه خاک ترک خورده باغ کرد تا غوره‌ها بار خود را برای یک ضیافت شیرین بسته و غبار خستگی باغبان را پس از چندین ماه انتظار ، با خوشه‌های طلایی و شیرین ، از تن و چهره‌ی او بزدایند.


 اسرار قاراقان ، پنجره‌ای رو به فرهنگ و تاریخ قاراقان
]]>
درودلار وسایغیلارلا حؤرمتلے 2019-09-06T08:06:21+01:00 2019-09-06T08:06:21+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/40 admin blog درودلار وسایغیلارلا حؤرمتلےوعزیز ائلداشلاریما ! بو آجےحادیثه لے گونلر ڪےبوتونموسلمان وشیعه لرے ودئمه لےیمدونیادا آزادلیق سئونلر،وحؤرییتچیلرین دریندن اورڪلرین ڪدرلندیریب، وحضرت امام حسین علیه السلامین وفالےاصحاب لاری ، اهل عیال لاری سوسوزوعذاب چڪمکده  چوْخلو اینجے ییب و اسیرلیکچڪیبلر و... تسلیت عرض ائلیرم.بو گونلر  یادیما  دوشوب  سینه  داغلییام گـؤیلـوم   ایستر  حسین  دئییب  آغلییام  حسین چـےیـم   من  شـه سئون او درودلار وسایغیلارلا حؤرمتلےو
عزیز ائلداشلاریما ! 
بو آجےحادیثه لے گونلر ڪےبوتون
موسلمان وشیعه لرے ودئمه لےیم
دونیادا آزادلیق سئونلر،وحؤرییت
چیلرین دریندن اورڪلرین ڪدرلن
دیریب، وحضرت امام حسین علیه السلامین وفالےاصحاب لاری ، اهل عیال لاری سوسوزوعذاب چڪمک
ده  چوْخلو اینجے ییب و اسیرلیک
چڪیبلر و... تسلیت عرض ائلیرم.

بو گونلر  یادیما  دوشوب  سینه  داغلییام 
گـؤیلـوم   ایستر  حسین  دئییب  آغلییام  
حسین چـےیـم   من  شـه سئون اوغلییام
اوزاقدان باش اَییرَم ائل داشلاریما
دَیَرلےموعللیملریمه،عزیزقارداشلار
یما .
]]>
خرمنچلیک 2019-08-27T15:09:56+01:00 2019-08-27T15:09:56+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/39 admin blog خرمنچلیک  هدیه دادن و هدیه گرفتن در هر شغل و صنفی ، امری عادی و معمول است و معمولاً تولید کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات ، قسمتی از کالا و خدمات خود را به پاس قدردانی از مشتریان و نزدیکان خود بصورت رایگان به آنها اهدا می‌کنند و این موضوع از دیرباز در بین مردم قاراقان مرسوم و رایج بوده است. هنگام برداشت گندم از خرمن و طبق یک سنت دیرین ، کشاورزان قاراقان جهت ارج نهادن به زحمات افرادی نظیر کتیل کش ، زنان و دختران خانواده که نقش مهمی در پشتیبانی گروه بیچین چی داشتند و همچنین به بر خرمنچلیک 

 هدیه دادن و هدیه گرفتن در هر شغل و صنفی ، امری عادی و معمول است و معمولاً تولید کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات ، قسمتی از کالا و خدمات خود را به پاس قدردانی از مشتریان و نزدیکان خود بصورت رایگان به آنها اهدا می‌کنند و این موضوع از دیرباز در بین مردم قاراقان مرسوم و رایج بوده است.

 هنگام برداشت گندم از خرمن و طبق یک سنت دیرین ، کشاورزان قاراقان جهت ارج نهادن به زحمات افرادی نظیر کتیل کش ، زنان و دختران خانواده که نقش مهمی در پشتیبانی گروه بیچین چی داشتند و همچنین به برخی افراد نظیر سادات جهت تبرک جستن و عرض ارادت ، مقداری از محصول گندم را به آنها اهدا می‌کردند که به این مقدار گندم در گویش مردم قاراقان «خرمنچلیک» گفته می‌شود و از این سنت زیبا ، خاطرات زیادی در اذهان نسل‌های دهه‌ی پنجاه و شصت نقش بسته و شنیدن این واژه یادآور آن خاطرات شیرین و به یادماندنی است.

]]>
نقش زنان قاراقان در فصل بیچین 2019-08-27T15:07:39+01:00 2019-08-27T15:07:39+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/38 admin blog نقش زنان قاراقان در فصل بیچین همانگونه که پیشتر خدمت شما عرض کردیم فصل بیچین از مهمترین و اصلی‌ترین مراحل کشاورزی در منطقه‌ی قاراقان به شمار می‌رفت و در طول این مدت عوامل زیادی بصورت زنجیروار با یکدیگر همکاری میکردند تا پروسه‌ی برداشت و حمل محصول از گندمزار به خرمنگاه به پایان رسیده و وارد مرحله‌ی جدیدی شود. قطعاً وسعت خرمنگاه هر چقدر هم زیاد باشد پس از چندین روز و با ورود روزانه ده الی بیست کتیل ، پر و تخلیه‌ی بار جدید امکان‌پذیر نبود و جهت ایجاد فضای جدید در خرمنگاه می‌بایست گندمهای نقش زنان قاراقان در فصل بیچین

 همانگونه که پیشتر خدمت شما عرض کردیم فصل بیچین از مهمترین و اصلی‌ترین مراحل کشاورزی در منطقه‌ی قاراقان به شمار می‌رفت و در طول این مدت عوامل زیادی بصورت زنجیروار با یکدیگر همکاری میکردند تا پروسه‌ی برداشت و حمل محصول از گندمزار به خرمنگاه به پایان رسیده و وارد مرحله‌ی جدیدی شود.
 قطعاً وسعت خرمنگاه هر چقدر هم زیاد باشد پس از چندین روز و با ورود روزانه ده الی بیست کتیل ، پر و تخلیه‌ی بار جدید امکان‌پذیر نبود و جهت ایجاد فضای جدید در خرمنگاه می‌بایست گندمهای وارده به خرمن را ، که پس از چند روز و در زیر آفتاب داغ مردادماه کاملاً خشک می‌شدند جمع‌آوری و روی هم انباشته می‌کردند و در بیشتر موارد بدلیل درگیر بودن مردان در کشتزار ، این وظیفه‌ بر عهده‌ی زنان قاراقان بود تا نقش خود را اینگونه در کار گروهی بیچین و تأمین آذوقه و غله‌ی خانواده ایفا کنند.

 مادران زحمتکش قاراقان قبل از طلوع آفتاب بیدار شده و پس از تجهیز و راهی نمودن کتیل کش به گندمزار ، دامها را دوشیده و به همراه گله روانه مرتع می‌کردند و پس از آن اقدام به پخت شیر و تهیه‌ی ماست و سایر فرآورده‌های لبنی می‌کردند و بعد از صرف صبحانه نیز به سایر امور منزل از قبیل تهیه‌ی و تدارک ناهار ، رفت و روب منزل و آغل دامها و شستشوی البسه ، تهیه‌ی علوفه‌ی تازه برای دا‌مهایی که بنا به دلایلی به صحرا نمی‌رفتند و .... رسیدگی می‌کردند و در این بین نیز با رسیدن کتیل کش ، جهت باز کردن بار گندم ، راهی خرمنگاه می‌شدند.

کار بی‌وقفه و طاقت‌فرسای زنان قاراقان در طول فصل بیچین به مراتب سخت‌تر و دشوارتر از مردانی بود که در زیر تیغ آفتاب ، روزی خود را از گندمزار جمع‌آوری می‌کردند. این زنان خستگی‌ناپذیر پس از صرف ناهار راهی خرمنگاه می‌شدند و تا لحظات غروب آفتاب به جمع‌آوری و انباشته کردن خرمن می‌کردند و با رسیدن به زمان بازگشت دامها از صحرا ، باید خود را به منزل رسانده و به امور دامها رسیدگی و پس از دوشیدن شیر آنها ، هر گروه را در آغل خود مستقر می‌کردند و ناگفته نماند که در این اثنا از پخت شام برای خود و گروه بیچین چی و ارسال آن توسط کتیل کش به گندمزار نیز نباید غفلت می‌کردند.

 آنچه در این چند سطر گفته شد گوشه‌ای از زحمات زنان و مادرانی است که با سعی و تلاشی وصف‌ناپذیر ، پابه‌پای مردان ، آستین همت بالا زده و برای تأمین رزق و روزی خود و خانواده‌شان از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کردند.
]]>
اقتصاد قاراقان 2019-08-27T15:06:22+01:00 2019-08-27T15:06:22+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/37 admin blog اقتصاد قاراقان مقدمهنیاز بشر به مایحتاج اساسی زندگی مانند خوراک ، پوشاک و مسکن و ناتوانی انسانها در برآورده کردن همه‌ی این نیازها ، موجب شکل‌گیری داد و ستد و مراودات بازرگانی بین جوامع شده و با گذشت زمان و وضع اصول و قوانین تجارت بین انسانها ، زمینه‌ی شکل‌گیری و تکوین موضوع مهم و استراتژیک اقتصاد را سبب شده است.آنچه ما امروزه بعنوان اقتصاد از آن یاد می‌کنیم با آنچه در جوامع ابتدایی وجود داشت کاملا متفاوت می‌باشد و در این برنامه سعی داریم با مروری کوتاه بر تاریخچه‌ی اقتصاد ، در نهایت به بررس اقتصاد قاراقان 
مقدمه
نیاز بشر به مایحتاج اساسی زندگی مانند خوراک ، پوشاک و مسکن و ناتوانی انسانها در برآورده کردن همه‌ی این نیازها ، موجب شکل‌گیری داد و ستد و مراودات بازرگانی بین جوامع شده و با گذشت زمان و وضع اصول و قوانین تجارت بین انسانها ، زمینه‌ی شکل‌گیری و تکوین موضوع مهم و استراتژیک اقتصاد را سبب شده است.

آنچه ما امروزه بعنوان اقتصاد از آن یاد می‌کنیم با آنچه در جوامع ابتدایی وجود داشت کاملا متفاوت می‌باشد و در این برنامه سعی داریم با مروری کوتاه بر تاریخچه‌ی اقتصاد ، در نهایت به بررسی اقتصاد و ارکان اصلی آن در منطقه‌ی قاراقان بپردازیم.

همانگونه که پیشتر عرض شد تأمین نیازهای اساسی زندگی ، عامل اصلی بوجود آمدن مقوله‌ی اقتصاد شده و به عبارتی اقتصاد زاییده‌ی نیاز بشر می‌باشد و طبیعتاً روش تأمین مایحتاج زندگی توسط انسانها در هر جامعه و در هر مقطعی از زمان ،  تعیین‌کننده‌ی نوع اقتصاد آن جامعه می‌باشد که بر اساس قدمت و شکل آن ، انواع مختلفی از اقتصاد در جوامع بشری بوجود آمده و پس از سالهای متمادی و با رشد جوامع ، اقتصاد نیز مراحل رشد و توسعه‌ی خود را پشت سر گذاشته و به تکامل رسیده است و چنانچه با ما همراه باشید شرح مختصری بر انواع اقتصاد حاکم بر جوامع از گذشته تا امروز را خدمت شما عرض خواهیم کرد.

]]>
بیچین چیست 2019-08-27T15:04:50+01:00 2019-08-27T15:04:50+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/36 admin blog بیچین چیست اقامت در گندم‌زار اهمیت برداشت محصول در مدت زمان کوتاه و قبل از خشک شدن ساقه‌ی گندم که سبب بالا رفتن ضایعات محصول هنگام درو کردن می‌شد ، گروه بیچین چی را مجاب می‌کرد چندین شبانه روز را در کشتزارهای گندم به سر برده تا علاوه بر استفاده‌ی بهینه از زمان ، از خنکای ساعات اولیه صبح و لحظات غروب آفتاب استفاده کرده و کار خود را به پیش برند. از اولین روز آغاز برداشت محصول ، گروه بیچین چی به جز کتیل کش ، در گندم‌زار مقیم شده و همزمان با سپیده‌دم آفتاب تا اذان مغرب ، بدون وقفه کار بیچین چیست

 اقامت در گندم‌زار

 اهمیت برداشت محصول در مدت زمان کوتاه و قبل از خشک شدن ساقه‌ی گندم که سبب بالا رفتن ضایعات محصول هنگام درو کردن می‌شد ، گروه بیچین چی را مجاب می‌کرد چندین شبانه روز را در کشتزارهای گندم به سر برده تا علاوه بر استفاده‌ی بهینه از زمان ، از خنکای ساعات اولیه صبح و لحظات غروب آفتاب استفاده کرده و کار خود را به پیش برند.

 از اولین روز آغاز برداشت محصول ، گروه بیچین چی به جز کتیل کش ، در گندم‌زار مقیم شده و همزمان با سپیده‌دم آفتاب تا اذان مغرب ، بدون وقفه کار برداشت محصول را ادامه می‌دادند.

اوبا یا آلک که شرح آن پیشتر رفت استراحتگاه و خوابگاه گروه بیچین چی در طول این مدت محسوب می‌شد و این افراد همزمان با غروب آفتاب و خواندن نماز مغرب و عشاء و صرف شام که توسط کتیل کش در آخرین سرویس خود برای آنها از منزل می‌آورد ، به استراحت پرداخته و قبل از سپیده‌دم آفتاب از خواب برخواسته و پس از اقامه‌ی نماز صبح ، کار و تلاش خود را از سر می‌گرفتند.

]]> ساز و دُهل آوای زندگی 2019-08-19T06:54:46+01:00 2019-08-19T06:54:46+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/35 admin blog ساز ودُهلآوای زندگیموسیقی محلی، جزءجدا نشدنی از فرهنگ، آداب ورسوم وزندگی ،مردمان روستاهاست. این موسیقی محلی، سینه به سینه ونسل به نسل، از گذشته تا امروز راه طولانی را طی کرده است. در روستای مجید آباد در بخش رامند شهرستان بویین زهرانیز، ساز ودُهل آوای زندگی مردم است. در مناسبت های مختلف از جمله جشن های عروسی، این موسیقی، لحظه‌های  شادی را، برای همگان فراهم می کند. روزی که در این روستا بودم، اگرچه مجلس عروسی نبود. ولی تعدادی از مردان  خوش ذوق، در میدان گاه روستا ساز 
و
دُهل
آوای زندگی


موسیقی محلی، جزءجدا نشدنی از فرهنگ، آداب ورسوم وزندگی ،مردمان روستاهاست.
 این موسیقی محلی، سینه به سینه ونسل به نسل، از گذشته تا امروز راه طولانی را طی کرده است.
 در روستای مجید آباد در بخش رامند شهرستان بویین زهرانیز، ساز ودُهل آوای زندگی مردم است. 
در مناسبت های مختلف از جمله جشن های عروسی، این موسیقی، لحظه‌های  شادی را، برای همگان فراهم می کند. روزی که در این روستا بودم، اگرچه مجلس عروسی نبود. 
ولی تعدادی از مردان  خوش ذوق، در میدان گاه روستا پس از  نواختن ساز ودُهل، دست در دست هم داده، وگرد دایره یی، پای کوبیدند.
 زن ها وبچه ها در هر گوشه ی، ایستاده و نشسته، محو تماشای هنرنمایی آنها بودند.
 اقای اینانلو گفت.
این موسیقی رسم قدیمی ماست که تاکنون حفظ شده،  در شیرینی خوران، عروسی،  حنابندان و  بردن عروس به خانه داماد،  با نواختن ساز ودُهل به صورت نمادین، به سمت حمام قدیمی روستا می رویم، وداماد را از حمام بیرون می آوریم. 
به گفته آقای اینانلو، این روزها جوان ها بیشتر به موسیقی هایی علاقه دارند، که با سازهای الکترونیک نواخته می شود.

]]>
هتل پیاده روی بابا جان 2019-08-19T06:53:56+01:00 2019-08-19T06:53:56+01:00 tag:http://gharaghan.mihanblog.com/post/34 admin blog هتل پیاده رویبابا جاندر وسط باغی سرسبز، پر از درختان میوه، که در اطراف آن زمین های زراعی نیز وجود دارد. خانه باغی کوچک اما  باصفا بنا شده است. در کنار این بنا،  چندین سکو وآلاچیق نیز وجود دارد . در بالای در ورودی این اطاق، تابلوی قرمز رنگی نصب شده است. روی آن نوشته شده است. هتل پیاده روی بابا جان. بابا جان همان حاج اسماعیل  معروف به (شیخ اسماعیل) اینانلواست. مردی بسیار خوش برخورد ومهمان نواز در روستای مجید آباد در بخش رامند شهرستان بویین زهرا.&nb هتل پیاده روی
بابا جان



در وسط باغی سرسبز، پر از درختان میوه، که در اطراف آن زمین های زراعی نیز وجود دارد. 
خانه باغی کوچک اما  باصفا بنا شده است.
 در کنار این بنا،  چندین سکو وآلاچیق نیز وجود دارد . 
در بالای در ورودی این اطاق، تابلوی قرمز رنگی نصب شده است. 
روی آن نوشته شده است. 
هتل پیاده روی بابا جان. 
بابا جان همان حاج اسماعیل  معروف به (شیخ اسماعیل) اینانلواست. 
مردی بسیار خوش برخورد ومهمان نواز در روستای مجید آباد در بخش رامند شهرستان بویین زهرا. 
مسیر در اصلی باغ تا خانه باغ را، از کنار درختان طی کردم. 
در بدو ورودمان موسیقی محلی ترکی پخش کرد.
 بعد به دعوت آقای اینانلو به اطاقک دعوت شدم. 
داخل اطاق کوچک پر بود از وسایل ریز ودرشت... . 
از انواع ظروف فلزی وپلاستیکی ،بطری های  نوشیدنی، نخ و طناب گرفته، تا میوه های خشک شده، قاب آینه، پرچم،  پوستر، تقویم های قدیمی. کدوی تزئینی، سبدهای میوه، بالش وپتو، تخم شتر مرغ وشعری که روی آن نوشته شده بود.!!!! ؟؟؟؟ 
از آقای اینانلو پرسیدم. اینها عتیقه است؟ 
با تعجب وخنده گفت.
 نه!! علاقه به جمع آوری وسایل دارم وحدود ١۵ساله که آنها را از محل های مختلف جمع آوری کردم.
 اطاقک سقف چوبی خیلی کوچک  وامکان جابجا شدن در آن سخت بود. 
با این وجود تلاش کردم به تمام 
قسمت های آنها نگاهی بیندازم. 
روی دیوار کنار در ورودی، قاب عکسی سیاه وسفید  بود، با تصویر یک فردی که لباس طلبگی بر تن داشت. 
 از آقای اینانلو پرسیدم. 
این چه شخصیتی است؟
 گفت. این عکس را یکی از دوستانم در قم به من هدیه کرده، وعکس آیت الله بهجت است در سن ١۶سالگی است.
 تاز ه عکس آیت الله سید حسن  شالی را هم دارم. 
در ادامه هم صحبتی با آقای اینانلو متوجه شدم، او افراد سیگاری را به خانه باغ ونشستن داخل آلاچیق راه نمی دهد. به گفته خودش، با وجود ٧٢سال سن، تاکنون لب به سیگار نزده  و مواد مخدر استعمال نکرده است.
 او می گوید. سلامتی ارزش دارد وحیف است از بین برود.
]]>